Vinterdepression och hemmagjord ljusterapi

Vinterdepression och hemmagjord ljusterapi

Lite kort info från videon:

Genom att få någon typ av ljusterapi så kan det minska vinterdepressionen. Det har visat sig att om vi inte får tillräckligt med ljus så påverkar det två hormoner i hjärnan. Dels melatonin och dels serotonin.

Melatonin är vårt sömnhormon och för att vår kropp skall stänga av melatoninet under dagen så behövs tillräckligt mycket ljus, om vi inte får det så går vi med nästan en konstant trött kropp. Serotonin är ett ”må bra”-hormon som gör att det känns bra helt enkelt, det är bl.a. detta ämnet som påverkas av antidepressiva preparat (s.k. SSRI) och det har visat sig att serotoninet minskar om vi inte får tillräckligt med ljus.

Så vad är tillräckligt med ljus?

Enligt forskningen så har man sett om man har 2500 lux i ögonhöjd så ger det positiva resultat för dom som känner sig deprimerade.
Nu lite om att mäta ljus, det finns två olika sätt att mäta på, lux och lumen. När du köper en glödlampa så står det ofta hur många lumen den är på, t.ex. 800 lumen för en äldre 60W glödlampa. Lumen visar hur starkt ljuset lyser. Lux däremot tar med avståndet, för om man står nära glödlampan så är den ljusare för en (mer lux) än om man står längre bort från den (mindre lux). Man kan ladda ner gratis appar som känner av hur många lux det är, leta t.ex. på ”lux meter”.

Hur länge behöver man sitta i ljus för att det skall ge effekt?

Enligt forskningen så rekommenderar dom minst en halvtimmes ljusterapi och helst på morgonen/förmiddagen, det gav starkast resultat för att minska depression.

Så för att skapa ”ljusterapi” hemma hos sig så kan man ju köpa en eller några starka LED lampor, för dom har ganska många lumen per watt, mycket mer än dom gamla glödlamporna. Det är också extra bra att köpa lampor med en färgtemperatur på 6500K (blå-vitt ljus) istället för det normala 2700K(gul-vitt ljus), för det har visat sig att det är det blåa ljuset som gör den stora skillnaden för hur våra ögon och hjärna uppfattar det.
Ljuset skall också komma ovanifrån, för forskningen har visat att det är speciellt fotoreceptorer i ögat (som inte är tappar eller stavar) som hanterar det här med melatonin och serotonin och de sitter i nedre delen av ögat och ljuset behöver då komma ovanifrån.

Lycka till!

By | 2017-12-11T11:29:51+00:00 december 10th, 2017|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

tjugo − 9 =